از گل و شکلات تا قیمت‌های نجومی/ روز عشق یا روز مالیات بر احساسات؟

اقتصادی مقالات

تبلیغات بنری

به گفته یک اقتصاددان در ایران ؛ روز ولنتاین ، روزی که در 14 فوریه در ایران جشن گرفته شد ، به نمایشی از اختلافات اقتصادی و اجتماعی در جامعه تبدیل شده است. استقبال امروز در سالهای اخیر به دلیل شرایط دشوار اقتصادی و فشار مالی از آنچه در گذشته بود ، محو شده است.

در گذشته ، صندوق روز ولنتاین ، از جمله گل و شکلات ، گران بود ، اما اکنون چند ماه هزینه تهیه این پرتوهای ساده را دارد. از طرف دیگر ، برخی از افراد مشتاقانه منتظر خرید گل های تزئین شده با قیمت های برابر آیفون 15 Promax هستند. تضاد قیمت نشان دهنده این شکاف اقتصادی عمیق بین بخش های مختلف جامعه است.

مسئله واقعی ممنوعیت این موارد نیست ، بلکه سوء استفاده از برخی فروشندگان از افزایش تقاضا و افزایش قیمت ها است. به عنوان مثال ، قیمت شاخه گل رز در روز ولنتاین ممکن است چندین برابر قیمت معمول آن باشد. این روند فقط برای روز ولنتاین نیست و در موارد دیگر نیز یافت می شود. گل ، شکلات و عروسک ها به سرعت به کالاهای گران قیمت تبدیل می شوند که فقط می توانند بخش خاصی از جامعه را خریداری کنند.

این افزایش قیمت ها به دلیل هزینه بالای تولید نیست بلکه به دلیل فرصت های ویژه برای سود است. برخی از فروشندگان این روزها به عنوان فرصتی برای سود بیشتر استفاده می کنند. در حالی که قیمت ها در روزهای عادی بسیار پایین تر است.

این وضعیت ، به ویژه در وضعیت اقتصادی فعلی ، فشار زیادی را به گروه های میانی و پایین وارد می کند -که به دنبال خرید هدایای ساده و معمولی برای عزیزان خود است. براساس مطالعات تحقیقاتی ، قیمت شاخه گل رز برای روز ولنتاین بین 120،000 تا 150،000 تومان متغیر است. اگر مردم بخواهند جعبه هدیه ای از جمله گل و شکلات را خریداری کنند ، باید حداقل یک میلیون تومانس قرار دهند و اگر عروسک های مناسب در جعبه باشند ، نرخ آن به سه میلیون تومان نزدیک خواهد بود.

به عنوان مثال ، برخی از گل های روز ولنتاین تزئین شده یا صورتی بیش از 80 میلیون دلار دارند. با این حال ، با توجه به دستمزد روزانه یک کارگر 310،000 انسانی ، او باید حداقل سه روز را صرف خرید یک هدیه ساده کند.

سرانجام ، آیا عشق در ایران به یک کالای تجاری تبدیل شد؟ آیا این روز برای جشن گرفتن فقط یک گروه خاص است؟ حقیقت این است که بسیاری از افراد قادر به تأمین نیازهای اساسی خود نیستند و در چنین شرایطی ، ابراز عشق به آنها بسیار دور شده است.

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری iraneconomist

دیدگاهتان را بنویسید