در مصاحبه ای با اقتصاددان ایران ، عبدالله باهرامی گفت: “فرش ایران دست ساز بخشی از هویت ملی ما است که ما باید با تمام قدرت خود از آن محافظت کنیم. منبعی که می تواند شغل و ارز ایجاد کند ، بنابراین ما باید وظیفه خود را برای بازگرداندن موقعیت ایران در بازارهای جهانی با حمایت از بافندگی فرش و بازاریابی مؤثر انجام دهیم.
وی با اشاره به تولید و صادرات فرش های دست ساز ، گفت: در دهه های گذشته ، صادرات فرش دستی ایران صادر شد. به عنوان مثال ، ایران موفق به کسب مقام اول در بازارهای جهانی شده است که بیش از دو میلیارد دلار است ، اما متأسفانه در سالهای اخیر به دلیل عدم حمایت داخلی ، تحریم های محلی ، قیمت بالای مواد اولیه و عدم وجود رقبا در حضور هدف ، کشورها و تحریم های خارجی کاهش یافته است.
مدیرعامل تعاونی های فرش دست ساز ادامه داد: با اجرای بانک مرکزی بانک مرکزی ، صادرات فرش های دست ساز که در بدترین مجازات ها حدود 5 میلیون دلار و کمتر از 5 میلیون دلار در سال 1 تا 2 بود ، و تولید بود از شش میلیون مربع به کمتر از دو میلیون متر مربع کاهش یافته است.
به گفته بیری ، سهم ایران از بازار فرش دستی که در دهه 1980 حدود 2 درصد بود ، به 4.9 درصد رسید.
مدیر اتحادیه تعاونی های دستی ، در حالی که تحریم های اقتصادی ، افزایش هزینه های تولید ، رقابت در سایر کشورها و کاهش مشکلات بیمه فرش از جمله چالش های فرش های دست ساز است و گفت: تحریم های بین المللی تأثیر مخربی در صادرات فرش به ورود ایران داشته است دنیای بازارها
بهرامی افزود: قیمت بالای مواد اولیه ، زهکشی و قیمت تورم باعث افزایش هزینه های تولید برای بافندگی فرش شده است و کشورهایی مانند هند ، چین و پاکستان از طریق تولید فرش های کم و کم و بیشتر از بازار جهانی سهم بیشتری از بازار جهانی کسب کرده اند بازاریابی قوی
وی گفت: “تغییر در سلیقه جهانی ، تمایل به طبقه های مدرن و فرش ها به بازار فرش ساخته شده است.”
پایان یام